Wednesday, 3 July 2013

Do's and Don't

Bismillah

Assalammualaikum.

Maaf kerana membiarkan blog ini terbiar.Asiff jiddan.Sekarang ni sibuk memanjang.*ye la tu.Nak mengejar pelajaran yang mencabar ni membuatkan hidup aku makin sibuk.Cehh,padahal bukannya belajar sangat pun.Online je lebih.kihkih.Setelah lebih 7 bulan,ulang semula,7 bulan aku meninggalkan blog ni,hari ni terasa pulak nak update.My desire.Haha.k.Hari ni cuti sebab demam.Syafakillah.Tapi dah makin baik.

Ramadhan akan menjelang tiba dalam seminggu saja lagi.Jadi,soalan ramalan yang biasa akan datang di minda masing-masing ialah:

1.Kurma aku belum beli lagi ni.Kalau tak ada kurma,mana lengkap.Dah namanya bulan Ramadhan.
2.Alamak,baju raya,belum tempah lagi.Nak pakai baju apa raya nanti.Kasut raya belum beli.Beg raya belum beli.Ni belum beli,tu belum beli.
3.Bazar Ramadhan akan ku sapu makanan di situ.Ni nafsu.
4.Raya nanti aku nak pergi rumah si Mon,si Bakar,si bla,bla,bla,bla,bla.....
5.Aku nak borong semua kuih raya.Ramai yang nak datang beraya nanti.
6.Nak tukar semua langsir,perabot,cat rumah bla,bla,bla...ni golongan mak-mak kita


Ini cuma satu tekaan sahaja.Harap kita tak tergolong lah dalam golongan macam ni.Sepatutnya kita jadi orang yang macam ni :

1.Ahh,Ramadhan,cepatlah tiba.Dah tak sabar nak kumpul pahala.
2.Malam lailatul qadar.Mesti aku gunakan dengan sebaik-baiknya malam tu.
3.Kena ingat Allah selalu.
4.Kena bersyukur dengan Allah atas nikmatNya,
5.Mari bersedekah
6.Solat terawih,baca Al-Quran,qiamullail.
7.Kena tahan nafsu.
8.Selawat ke atasa Rasulullah saw.
9.Kena banyak muhasabah diri.
10.Banyakkan menangisi dosa-dosa kita.


Semoga kita menjadi orang seperti yang di atas.InshAllah.

Assalammualaikum.

0 comments: